تب و تاب هرمی ها!

آقا من خیلی فکر کردم… هرچقدر با خودم کلنجار رفتم که درباره هرمی ها ننویسم نشد! بحث این روزای شرکت های هرمی (یا همون نتورک مارکتینگ البته از نوع غیر قانونیش!) خیلی داغه. هرکسی رو که جدیدا ملاقات میکنم میگه که یه کار خفن طوری پیدا کردم که اگه نیای نصف زندگیت به فناست! بعدش میفهمیم که زندگی خودش به فناست😂

(این مقاله داستان وارد شدن من به یکی از همین شرکت هاس و اینکه دقیقا توی این شرکت های هرمی داره چه اتفاقایی میفته رو براتون شرح دادم)

شرکت هرمی

قضیه چیه؟

قصه از این قراره که تازگیا (منظورم حدودا دو سه سال) یه شرکتایی به اسم بازاریابی شبکه ای و نتورک روی کار اومدن که فقط از بیرون خوشگلن! اما وقتی وارد ماجرا میشی میبینی که هیچی برای عرض اندام ندارن… و بدتر اینکه اسم خودشون رو گذاشتن استارتاپ! من برای نوشتن این مقاله از اخبار رسمی استفاده کردم و تجربه های خودم رو هم داخل این مقاله نوشتم …. پس اگه احیانا اسم شرکت شما توی این مقاله بود بهتون برنخوره لطفا 😂

کسب تجربه توی زندگی خیلی مهمه. ولی اگه قرار باشه ما برای هر تجربه از زندگیمون بهای سنگینی بپردازیم , دیگه چه فایده که بقیه از تجربیاتشون برامون تعریف کنن؟ اصلا تجربه ها برای این به وجود اومدن که ما بریم برای بقیه تعریفشون کنیم تا حداقل یک نفر هم که شده این خطا (تجربه های اشتباه) رو مرتکب نشه… یا اگه هم خواست بره و تجربه کنه حداقل یه مقدار محتاطانه تر عمل کنه…

من خودم به عنوان یکی از همین افرادی که این قضیه رو تجربه کردم , دارم براتون این مطلب رو به اشتراک میذارم تا حداقل یکم احتیاط کنید.

شناسایی شرکت های هرمی

تب و تاب هرمی ها!

حدودا یکسال توی یکی از همین شرکتای هرمی مشغول فعالیت بودم…(کلا فقط یه بار وارد این مدل شرکت ها شدم و خلاص) هرکسی رو که میدیدم میخواستم وارد کار کنم و بیارمش زیرمجموعه خودم تا پورسانت بگیرم. به هر دری میزدم تا بلکه یه نفر پیدا بشه حداقل مزه پول درآوردن رو بچشم ببینم اصلا چجوریه این شرکتایی که میگن پول خوب میده!

من بخاطر اینکه پول نداشتم تا پروژه های برنامه نویسیم رو اجرایی کنم وارد این شرکت شدم تا به قول خودشون یه شبه پولدار بشم و بتونم دنبال آرزوهام برم… میگفتن که اگه تساعد وارد زندگیت بشه یه جوری پول میاد توی زندگیت که دیگه خسته میشی از پولداری (هی دلم میخواد ایموجی خنده بذارم ولی بحث از جدی بودن خارج میشه😂)

خلاصه کله م رو پر از رویا میکردن تا بتونن توجه منو جلب کنن. با آمار و ارقامی که معلوم نبود از کجا میاد نشون میدادن که الان شرکت ما فلان نفر عضو داره و اگه زودتر پول ندی و عضو نشی ممکنه دیگه جایی برات توی شرکت نداشته باشیم. همیشه هم چهار تا برگ کاغذ توی دستشون بود و میگفتن که اینا مجوزای شرکته! (من نمیدونم اگه شرکتشون خوبه و موردی نداره پس چرا این کاغذ پاره ها رو همه جا میبرن و تا یه حرفی میشه به همه نشونش میدن😂 کسب و کار اگه همه چیزش اوکی باشه نیازی به نشون دادن این همه مجوز نداره… اونم به عالم و آدم!)

اونایی که سعادت داشتن و وارد این شرکت ها نشدن (احتمال 99 درصد پرزنت شدین) شاید دقیق متوجه منظور حرفای من نشن چون یکم عجیب و غریبه… تازه ادامه ی این مقاله عجیب ترم میشه از بس که حرفای بی معنی به من میزدن…

مهارت خاصی میخواد؟!

به قول خودشون : اگه جلبک هم باشی میتونی اینجا پول دربیاری! این دقیقا عین همون حرفیه که موقع پرزنت به من زدن! درحالی که شما واسه آبدارچی شدن هم نیاز به یه مهارت داری…. حداقل یه آبدارچی باید بلد باشه چایی دم کنه ولی توی این شرکت با این همه دبدبه و کبکبه میگن جلبک هم باشی میتونی پول دربیاری!

خوشبختانه من جلبک نبودم …. برنامه نویسی بلد بودم و خوراکم کار با گوشی و کامپیوتر و این چیزا بود. اما مثل اینکه اونا به این مهارت هم نیازی نداشتن (جالبه که همه جا اعلام میکنن کار ما با تکنولوژی و اینترنته ولی واقعا هیچ مهارتی برای کار با گوشی و کامپیوتر نداشتن)

خلاصه که یه جواز میزدن زیر بغلشون و یه جزوه آموزشی هم توی کیفشون , هرجا که میرفتن میگفتن فقط ما خوبیم بقیه دارن زیر نظر ما کار میکنن!

یه مدتی که گذشت من با آدمای دور و برم بیشتر آشنا شدم (هرمی ها بهش میگن بالاسری 😂).فهمیدم که به معنای واقعی کلمه اینا هیچ مهارتی توی هیچ زمینه ای ندارن و فقط بلدن حرف بزنن و پر حرفی کنن (تازه اونم حرفایی میزدن که از قبل بهشون آموزش داده بودن وگرنه اگه یه سوال از یه مبحث دیگه بپرسی نمیتونن جوابتو بدن)

داستان از اونجایی برای من عجیب تر شد که “اونا” برای کارای کامپیوتری و موبایلی میومدن سراغ من و میگفتن که اینا رو برای ما درست کن. حالا اگه همین کارو میخواستن ببرن مرکز کامپیوتر یا یه موبایل فروشی باید چقد هزینه میکردن.

شناسایی شرکت های هرمی

فلانی رو دیدی؟ درآمدش ماهی 100 میلیونه!

خب نوش جونش! من به فلانی چیکار دارم؟ توجیه کردناشونم جالبه (لعنتیا😂) میگن که چون فلانی ماهیانه انقد درآمد داره پس توام میتونی! نه آخه واقعا چه ربطی داره؟ اگه منم بیام وارد شرکتتون بشم فقط درآمد اون بالاتر رفته…تازه من باید یه چیزی ام از جیب بدم!

جالب تر اینکه همینایی که میگفتن درآمدشون ماهی خدا تومنه , پول کرایه تاکسی رو نداشتن (چه برسه به اینکه ماشین داشته باشن) و اکثرا توی پارک ها جلسه میذاشتن و صبحونه و ناهار و شام نون و پنیر میخوردن! (حالا یه سریا ساقه طلایی میخورن ولی اینا دیگه خیییلی ولخرجی میکردن😂)

آقا پر حرفی نکنم براتون… توی اون شرکتی که ما کار میکردیم تقریبا همه کاره من بودم! از تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری گوشی و کامپیوتر بگیر تا جور کردن یه سالن جلسات برای اونا که بیان و جلساتشون رو اونجا برگذار کنن (چون خودشون دفتر نداشتن , با سوز سرمای زمستون هم که نمیشد بری توی پارک آخه😂) خلاصه که کارشو من میکردم پولشو اونا در میوردن. منم وقتی دیدم این شرکت نه دفتر داره و نه آدمای درستی توش کار میکنن تصمیم گرفتم بزنم بیرون.

آخرش چیشد؟!

با شکایت من و چند صد نفر دیگه از شرکت هزارخدمات (یا بهتره بگیم هزار صدمات) مبلغی که موقع ورود پرداخت کرده بودیم رو پس دادن و مجوز شرکت رو باطل کردن و توی اخبار هم بصورت رسمی اعلام کردن که فعالیت توی این شرکت هرمی غیرقانونیه و جرم محسوب میشه. اما یه سری از آدمایی که هیچی از خودشون ندارن هنوز دارن زیرزمینی اونجا فعالیت میکنن و چه ساده تر اون آدمایی که نزدیک 3 میلیون تومن پول بی زبون رو به این شرکت (و این مدل شرکت ها) پرداخت میکنن.

پرزنت

چند تا اتفاق عجیب…!

من به چشم خودم دیدم یه سری افراد اونجا پرزنت میشدن ولی پولی نداشتن برای ثبت نام , توسط همین آدمایی که اسم خودشون رو گذاشتن “لیدر” , مجبورشون میکردن که گوشی , لپ تاپ , طلا , ساعت و هرچیزی که قیمتی باشه رو بفروشن تا فقط بیان اینجا و عضو بشن! (شرکت هرمی بود دیگه … هرچقدر بیشتر  نفر میومد پولشون بیشتر میشد)

حتی یه بار شاهد بودم که النگوی طلای یکی از خانوم ها رو همونجا از دستش درآوردن و بردن که بفروشن 😐 حالا طرف داره داد میزنه آقا من نمیخوام بیام اونا هم جواب میدن “باید” بیای! شما برای من این جمله ی “باید بیای” رو معنی کنید…

یا مثلا برای اینکه طرف اعتمادش جلب بشه و پول بده میگفتن که اگه بعد از 2 ماه به درآمد نرسیدی ما دوبرابر پولی که دادی رو بهت برمیگردونیم (میشد بیشتر از 5 میلیون تومن!) و این حرفی بود که به منم زده بودن و حتی همین حرفو نوشته بودن و امضا کرده بودن و وقتی که من بعد از 8 ماه (و نه 2 ماه) گفتم که به قولتون عمل کنید , با فحش و بددهنی از سمت همین لیدر های به اصطلاح محترم رو به رو شدم 😊.

یا یه بحث عجیب دیگه اینکه تقریبا همه ی کسایی که باهاشون کار میکردم (چه زن و چه مرد) یا سیگاری بودن یا معتاد به یکی از همین مخدرها (از قرص بگیر تا …) و همیشه برام سوال بود که این لیدر ها با این همه ادعای باکلاسی و پولداری چرا باید همیشه یا سیگار گوشه لبشون باشه یا شلنگ قلیون؟ یا اصلا چرا همیشه توی سفره خونه جلسه میذارن (حتی کافه هم نه😂).

شرکت هرمی

اینم از تجربه ی ما!

حالا انقدم از این شرکت ها بد نگیم… یه خوبی که این شرکت داشت این بود تا زمانی که من از اونجا بیرون نیومدم , نفهمیدم که چه مهارت ها و قدرت هایی دارم … تمام فکر و ذکرم شده بودن پول درآوردن از اون شرکت هرمی و فکر میکردم که فقط از این طریق میتونم پول دربیارم… اما بعدش متوجه شدم که مهارتی که من دارم خیلی بهتر و با ارزش تر از پوله و با همین کارایی که بلدم بیشتر از هر لیدر یا هر نتورکر میتونم درآمد داشته باشم.(طراحی سایت و اپلیکیشن و ….)

البته اینم بگم هر شغلی قابل احترامه و منم به قشر خاصی نه توهین کردم و نه با نتورکرها مشکلی دارم. بحث اصلی من شناخت این مدل شرکت های هرمی بود و مهم تر از اون شناخت آدم هایی که دارید باهاشون کار میکنید.

یه جمله ی معروف هست که میگه اگه باهوش ترین شخص توی یه جمعی بودی بدون که جای اشتباهی رفتی!

داستان منم همین بود… حالا اگه شما میخوای بری توی این مدل شرکت ها کار کنی مختاری… اما حداقل جایی برو که آدمای درستی داشته باشه و شرکتش هم کاملا قانونی باشه… گرچه نظر شخصی من اینه که اون پوله رو بده یه مهارت یادبگیر تا اینکه بخوای بدی جنس و خدمات بخری…

البته ناگفته نماند این بحث تا مدت ها میتونه ادامه دار باشه اما من به عنوان یه کسی که تجربه داشته , دوست داشتم که داستان این شرکت های هرمی رو با یه مدل جدید عنوان کنم و نیازی نمیبینم که بخوام از روش های نتورکرها برای جذب , حلال و حرام بودن پول , قانونی و غیرقانونی بودن شرکت های مختلف و غیره بحث کنم…

توی یه مقاله جداگانه با یکی از نتورکرهای موفق در زمینه نتورک سالم به بحث و گفتگوی شخصی میپردازم و سعی میکنم این مقاله رو کامل تر کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *